Hej! Förlåt för att jag inte uppdaterat min blogg om min praktikplats. Jag skriver en egen dagbok om allt som händer varje dag på De Wissel och har tagit jätte många bilder. Först tänker jag berätta lite om min praktikplats, hur min sista praktik dag gick och hur min aktivitet med barnen gick.

Min praktikplats heter De Wissel. Det är en fritidsverksamhet eller helt enkelt en fritidsgård som ligger på gatan Leiliestraat i Tilburg. Det tar tio minuter för mig att cykla dit varje gång. Verksamheten gäller för de som bor i området, barn, gamla och vuxna. Det är en liten verksamhet och är privat. De har också många organisationer som hjälper verksamheten. Verksamheten tjänar ingen vinst. Verksamheten finns för att barn och de som bor i området ska mår bra och känna sig trygga. Att alla som bor där ska ha någonting att göra och att det ska hjälpa barnen att utvecklas både fysisk och psykisk. 

Där jobbar det ungefär 15 personaler, och varje dag är det 3-4 personal plus praktikkanter från ROC Tilburg. Sju till nio av de är fastanställda. De har en gympasal, fikarum och en lekpark för barnen. Där kan man komma och ta en kopp kaffe, spela spel eller bara umgås. Man kan äta lunch där och delta i olika aktiviteter. Verksamheten erbjuder också olika evenmanger för folket. Om man ska äta lunch så måste man betala och det kostar 5 euro. Men annars så är evenmanger, kaffe och allt annat gratis och man behöver inte betala något om man vill besöka verksamheten.

Varje dag kommer det folk dit, antingen mer eller mindre, de flesta som kommer är gamla och barn. Barnen är ungefär 6-12 år gamla och de flesta bor i området. De kommer dit för att delta i aktiviteter och olika evenmanger som verksamheten arrangerar. De gamla är mellan 40-80 år gamla. Vissa bor i området och vissa bor utanför. Vissa kommer dit för att ta en kopp kaffe och umgås. Många kommer också dit för att delta i olika evenmanger och aktiviter som tex dans, träningslektioner och mycket annat.



 
Idag 6/4 började jag vid 13.00. När jag kom till De Wissel så träffade jag Roy som är proffessionel. Roy visste att jag skulle ha aktiviteter med barnen och han hjälpte mig. Han gav tips om vad jag bör tänka på och vad jag kunde göra för att aktiviteten skulle bli så bra som möjligt. Att konflikter kan uppstår och jag måste veta hur jag ska kunna hantera det. Jag var inne i gympasalen och tittade på allt jag behövde. Allt som behövdes var, koner, två fotbollar, två ringar och band.

I början tänkte jag ha "spökboll" med barnen. Jag visade min plan och berättade om hur svansjakten gick till för min handledare, Per. Han sa att leken skulle vara svårt för barnen att förstå eftersom att jag inte kunde prata holländska och att det innehöll många regler. För mycket information om leken gör att barnen tappar intresset. Sedan kom jag på en annan lek. Det blev svansjakten. Jag visade min plan och berättade hur leken gick till för min handledare igen.

Men det blev inte som jag planerat. Jag fick komma på två nya aktiviteter för barnen som jag inte planerat innan. Jag vet inte vad de två aktiviteter heter. Den första aktiviteten handlade om att jag skulle dela upp barnen i två lag. En av varje lag måste försöka springa och ta bandet som ligger i mitten och sedan springa tillbaka till sitt lag igen och sedan får de andra spela. Den som lyckas ta bandet först får ett poäng och den lagen som lyckas få flest band vinner. Regler som gällde  var att man inte fick tjutstarta och måsta alltid står bakom konen. Om man tjutstartar så måste alla börja om

Andra aktiviteten handlade också om att jag skulle dela upp barnen i två lag. Varje lag skulle försöka träffa ner koner med bollar som står i mitten. Den laget som lyckas få ner flest koner vinner. Och regler gällde att man måste alltid står bakom konen och får inte flytta fram.



Här är några bilder när jag gjorde aktiviteter med barnen




Aktiviteter gick bra. Dock vare det också lite svårt för att förklara eftersom att vissa barn inte kunde prata engelska. Jag förklarade på ett pedagogiskt sätt och försökte vara tydligt så gott jag kunde. Jag använde mycket av mitt kroppsspråk för att göra det lättare för barnen. Jag fick också mycket hjälp från Roy som hjälpte till och översatte allt från engelska till nederländska. Det uppstod också konflikter. Barnen började sparka på varandra och tjafsades. Jag och Roy stoppade de. det var också många som inte lyssande. Jag var tvungen att höja rösten många gånger för att få de att lyssna på mig och det gjorde de. Barnen förstod det mesta jag sa. Men iallafall så hade vi jätte roligt med båda aktiviteter.

Efter aktiviteten jag vi in och förberedde frukter till barnen. Här är en bild när vi var inne!

Efter det gick jag och min handledare Per om hur aktiviteten gick. Han skrev på pappret och vi gick igenom allt under hela min period på De Wissel. När alla barn gick hjälpte jag till och göra rent i lokalen. Sedan tackade jag för allt under hela min period på De Wissel och de tackade mig också. En underbar och oförglömlig praktikplats.




Kommentarer

  1. Så fint att få en rapport från de Wissel. En fantastisk praktikplats. Kul att du hade en aktivitet och att det gick bra. bra jobbat!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helgen och Amsterdam

Torsdagen - Tilburggänget

Fredagen den 23 mars