Lizas praktik, Basisschool St. Hubertus

Hejsaaaaaan!

Idag tänkte även jag, Liza, beskriva och prata lite om min praktikplats på Basisschool St. Hubertus. Hemma i Sverige är jag på en förskola. Så detta är första gången som jag är på en skola och har praktik, men det är ett mycket bra första intryck.
Jag är då med barn som är 7 år och går i 3an. Men jag har även varit i 2 andra klasser, en annan 3a, och även äldre barn som är 9 år och går i klass 5. Alla klasser och vuxna har varit så fantastiska, de tar verkligen hand om en, välkomnat mig till 110%. Barnen är väldigt nyfikna och försöker sitt bästa för att att prata engelska med mig, jätte roligt.
Deras upplägg varje dag går ut på att läsa enskilt 15 minuter, läsa högt med lärare, stava, matte, räkna, + och - tal.

Här var dagens schema under en dag. 

Klassrummet består utav hjälpmedel på fönster och väggar som barnen använder sig av som stöd om de kör fast någonstans under deras egna arbete. Man märker starkt att barnen klarar så mycket själva utan att behöva ta hjälp utav fröken.
Här finns olika hjälpmedel till barnen. Siffror från 1-60. 

Man ser mycket olikheter på en skola här i Holland och hemma i Sverige. Här handlar det mycket om att barnen ska skrika ut när de läser högt med läraren eller enskilt, just för att de ska höras så mycket som möjligt, då läraren hör bättre om något barn skulle uttala ord fel, så de lär sig utav sina fel. Hemma i Sverige har jag aldrig varit med om det sättet att arbeta. Klasserna har samma lärare nästintill hela tiden, så alla gör olika vad jag sett.

För att gå på toa under lektionstid så får alltid bara 1 barn gå på toa. Och för att hålla koll på det så hänger det ett halsband precis när man kommer in i klassrummet till höger, det tar man så de andra barnen kan se att det ä upptaget på toaletten, det sättet funkar jättebra.
Halsbandet till toaletten 

Onsdag, torsdagar och fredagar så är det skolan som bjuder på frukt. Detta gör de för att alla barn inte har fått testa på olika frukter, oftast har de bara ätit äpple eller banan, då alla inte har råd.

Igår, tisdagen den 3 April så skulle jag ha varit med de mindre barnen för att testa på hur det är där. Men jag har som sagt åkt på att bli sjuk… 

Alla barnen har sina egna pennskrin. Böckerna som syns på bilden är där de ska lära sig att skriva skrivstil. 
Barnens namn står på dörren in till klassrummet. 


Jag trivs så fantastiskt bra på min plats, med både kollegor och barn. Nu hoppas jag på att bli frisk så jag kan gå de sista dagarna och njuta av den sista tiden som jag kan umgås med barnen. 
Detta kommer jag sakna något fruktansvärt! 

Kram/ Liza 

Kommentarer

  1. Åh så kul att få höra hur dina dagar ser ut på Hubertus. Här får man en bra insyn i det dagliga livet i skolan. Kul med fina bilder också.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helgen och Amsterdam

Torsdagen - Tilburggänget

Fredagen den 23 mars