Min praktikplats De Bodde - Kamilla

Hej på er, dags för mig att skriva om min APL plats också. 
jag har varit på De Bodde vilket är en skola för barn vid speciella behov mellan 4 till 18 år gamla. Det är massor av olika funktionsvariationer, så som, synfel,talfel, problem med hörsel, dålig motorik, många barn med autism och autism liknande syndrom samt down syndrom och massor mer! Finns lite alla möjliga olika funktionsvariationer. Vissa mer lindriga och vissa mer grava.

Skulle dock ej påstå att någon av barnen jag mött på varit riktigt gravt funktionsnedsatta! 

Min praktikplats har varit väldigt väldigt intressant, skolan är uppdelad i 2 olika hus, ett för barnen mellan 4 till 12 år och den andra byggnaden är för barnen som är 12 till 18 år gamla. 

Första veckan av praktiken så var jag med de mindre barnen alltså barnen mellan 4 till 12 år. Jag bytte klass varje dag så var intressant att se olika åldrar, funktionsvariationer och metoder. Så här ser skolan ut : 

Fick inte riktigt tag på en bättre bild än så, men den skolan är ganska liten och mysig, väldigt enkel. Tog inga bilder inomhus då barnen var överallt och får ej bryta sekretessen. Trivdes väldigt väldigt bra bland de mindre barnen, skulle nog säga att det faktiskt var roligare än att vara med de äldre barnen och mer lärorikt! 

Här har vi andra delen/byggnaden med de äldre barnen. Större skola och fler elever och klassrum! skolan ligger bara tvärs över gatan. 

Här var barnen väldigt "självgående" dom fick mest lära sig att laga mat, städa, tvätta jaa u name it. Dom fick lära sig hemsysslor och de flesta av barnen som var 15 och upp till 18 hade praktikplatser så dom jobbade typ 3 dagar i veckan och var i skolan de övriga 2 dagarna. Dom var väldigt duktiga men var mycket att bara sitta och kolla på då dom dels ej kunde någon engelska och samt visste precis vad dom skulle göra! Men det var mysigt iallafall. Där var jag de sista två veckorna och precis som innan så bytte jag klasser varje dag. 

Här är ingången (tog bilden från ovanvåningen) och direkt vid ingången så ser man den fina trappen som är på bild här nedan:

Här uppe är massor av olika korridorer, skåp och klassrum. Fanns allt möjligt här. Det var kul att se och det var väldigt blandade elever, vissa lindrigare än andra som sagt. 

Här är en av korridorerna, försökte ta fler bilder men återigen var de mycket elever överallt då alla jobbar praktiskt nästintill så var svårt att ta andra bilder för vill som sagt ej bryta mot sekretessen! 

det första jag reagerade på när jag kom dit var deras tavlor, dom hade ej whiteboardtavlor utan gamla griffeltavlor. Jag fick i en klass lära dom hur man räknar på svenska som ni kan se här nedan: 
Man kan även se deras schema till vänster och väldigt mycket är praktiskt men här var jag med lite yngre, typ 12 år gamla.



Med de små barnen så gjorde jag ej så mycket men dom var så nyfikna på mig på ett helt annat sätt än de äldre barnen var och var nog de som gjorde de lite roligare så lärarna översatte deras frågor till mig så jag kunde få kontakt med barnen vilket var väldigt mysigt. Barnen på den mindre skolan jobbade mest med matte och lära sig läsa och motorik. Det var som en vanliga förskoleklass skulle jag säga!

Detta har varit 3 helt fantastiska veckor och väldigt insprierande och givande! Kan inte tacka nog för jag fått denna chansen och är verkligen så glad att jag tog denna chansen. Det har varit så mysigt och vi har haft fint väder större delen av tiden! 

Nu ska jag sova, upp tidigt imorgon för att åka hem till Sverige igen!

Ha det så bra! / Kamilla




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helgen och Amsterdam

Torsdagen - Tilburggänget

Fredagen den 23 mars