Mohameds praktikplats “Damast Revalidatiecentrum Tilburg” ( Damast Rehabcentrum)


Hallo!


Idag är torsdag den 5 April 2018 och min sista dag på praktiken. Under de här 3 veckorna i Nederländerna
har jag gjort min praktik på en rehabcentrum som heter Damast.
Damast Rehabcentrum är kopplad till “Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis” sjukhus, som är
Nederländernas bästa neurologi sjukhus.

Damast är ganska stor och indelas i många olika avdelningar. Jag är på en avdelning som heter Weefkam.
I den här avdelningen har patienterna sitt rum när de kommer tillbaka från rehabiliteringen. Mina
arbetsuppgifter i Weefkam var att ta hand om patienterna såsom att hjälpa de med hygien, mat/fika,
tider till rehabilitering och provtagningar, duschning och bäddning m.m. Arbetsuppgifterna var enkla
för mig eftersom jag har tidigare arbetat på ett sjukhus hemma i Sverige.

De flesta patienterna var äldre ( 65+) och kunde inte prata engelska, men under tiden så hade jag lärt mig
några grundläggande ord såsom Hi, goedemorgen, dank je well, alsjeblieft, eet smakelijk m.m. Men de
som kunde prata engelska ville gärna prata med mig, om allt de hade gjort tidigare, vilka länder hade de
rest till och fråga mig om Sverige…..

Här behandlas patienter med neurologiska sjukdomar som t ex MS, Parkinsons, Stroke, Epilepsi m.m.
All personal har varit super trevliga och glada att ha mig som elev, alla var hjälpsamma och tyckte om
att lära mig och visa mig så mycket som möjligt. första och andra veckan fick jag gå bredvid olika
personer eftersom min handledare hade semester, men det har funkat jättebra och de flesta var studenter
som gjorde sina praktik eller arbetade, så lika gamla som jag, vilket var bra och lättare att kommunicera
och samtal med ( var bättre på engelska än de äldre).

Under andra och tredje veckan så har jag besökt de andra avdelningarna här i Damast och gått med
arbetstrapeuater, fysiotrapeuater och musiktrapeuater. T.ex musiktrapeuter, där fick jag se hur de försöker
att hjälpa människor att ta till musiken igen och får tillbaka de förmågor som de hade innan sjukdomen.
Och sista dagen var jag på Elisabeth-TweeSteden sjukhus och tittat runt lite. Sjukhuset till skillnad från
Kalmar var mycket renare, fräschare med större korridorer.

Mina arbetstider var mestadel på morgonen men för att lära mig kvällsrutiner så arbetade jag någon kväll
också.


här kommer lite bilder……
Huvudingången till Damast
Matsal/cafe’ där patienter som äter vanlig kost och även anhöriga och personalen äter sina måltider
Korridoren där patienterna har sitt rum


Huvudingången till Elisabeths sjukhus

Arbetskläder och lite presenter som fick av min handledare


Greets Mohamed Tilburg



Kommentarer

  1. Kul att få veta lite hur du haft det Mohamed. Bra praktikplats!! Hoppas att du lärt dig en del!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helgen och Amsterdam

Torsdagen - Tilburggänget

Fredagen den 23 mars